tisdag 23 mars 2010

Promenud 5




Fem Kunstmonauter lämnar Katedrulen för att undersöka Art Space i Uppsala Domkyrkas omgivningar. Den här gången hade jag sällskap med min pilgrimsvän Anders Eriksson och hans dotter Simone som bistod med fotograferingen och hade en kompis med sig. En arbetskamrat till Mats anslöt till expeditionen. Så var vi fulltaliga. Rymdpromenaden lyckades väl, med den egendomliga undantaget att alla bilder som togs inne i kyrkan blev svarta. Jag har således ingen dokumentation av expeditionens möte med Maria eller Korsnedtagningen i Domen.

Men vid raster framför portalerna i norr och söder fungerade kameran bättre. Den norra portalens kalkstensfasad är tillverkad av kalksten från Lenaberg, där pilgrimsleden norrut passerar i vissa dragningar. Lägg märke till att kunstmonauterna utrustas med attribut som gör dem urskiljbara som delar av ett konstverk. Geografin i det här sammanhanget är omfattad av en symbolisk rymd där vi kan föreställa oss kunstmonauterna som förrymda pelarhelgon.

1 kommentar:

  1. Vilka härliga bilder (Vulka hurliga bulder) !! Jag hoppas att det blir många flera Katedrul-promenuder framöver !! Jag, min dotter och hennes kompis (på bild vid Sankt Lars-porten - jag i röd jacka) tyckte det var skoj att prumenura! TACK KURT och TACK Eva och Mats för att vi kunde besöka "Galleri 1" lördag den 20 mars!!

    SvaraRadera